• "KZ VII O-619 (OY-ATM)"
  • "Motorprøvning efter forårsklargøring "
  • "Cockpit"
  • "Airshow Aalborg 2012"
  • "Over Nordjylland"
  • "I luften"

KZ III (OY-DZE)

KZ-III er designet af Kramme & Zeuthen og bygget hos Skandinavisk Aero Industri i København. Prototypen fløj første gang 11. september 1944. Der blev bygget i alt 64 stk af typen.

Under den tyske besættelse af Danmark, havde tyskerne forbudt privatflyvning. Kramme & Zeuthen havde således et problem med at få lov til at bygge fly. Derfor blev KZ III udviklet som et ambulancefly, for på den måde at få tyskernes tilladelse til produktionen.

Et fly i denne størrelse er måske ikke det oplagte valg til ambulancefly, men det gav fabrikken mulighed for at udvikle et fly som tyskerne kunne godkende, og som så efter krigen kunne bygges som et privatfly.

Zone Redningskorps købte fire KZ III som blev udstyret med en båre, som blev ført ind gennem venstre side af kroppen. De blev anvendt frem til 1963.

Flyvevåbnet fik leveret 2 stk KZ-III kort tid efter krigen. De blev primært brugt som forbindelsesfly.

Vores KZ III er bygge nr. 77 og leveret i 1946. Første registrering var OY-DZE, efterfølgende har den været registreret i Tyskland som D-EGIR, returneret til dansk register som OY-AFF. Flyet har ikke fløjet siden 1978.

Strut Nordjylland købte flyet, eller nærmere betegnet et projekt i november 2015.

 

KZ VII Specifikationer

Sæder: 2
Spændvidde: 9,60 m
Længde: 6,48 m
Tomvægt: 419 kg
Fuldvægt: 650 kg
Rejsefart: 150 km/h
Max fart: 185 km/h
Landingsfart: 55 km/h
Tophøjde: 4150 m
Motor: 100 hp. Cirrus Minor II


KZ III på vej til Nordjylland. Købt som beset.

Her er lidt af de afmonterede dele.

Bunden beklædes med seconite.

Kig i cockpit.

Kroppen blev skrællet for gammelt lærred og alt andet der kunne fjernes.

Stellet er nu blevet glasblæst, primet og malet, og nu begynder den mere fornøjelige opgave med at få renoveret de forskellige dele, og få dem monteret igen.



Motor bliver adskilt, renset og bliver senere samlet og malet. Vi håber og forventer at den bliver som en ny motor.

Flot renoveret motor på rette plads.


At renovere gamle fly er ikke altid lige let.