En del af Strut Nordjyllands projekter
I Strut Nordjylland arbejder vi med mange, både små og store projekter.
Her på siden vil vi skrive lidt om projekterne.
KZ III, OY-DZE.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Genopbygning af OY-DZE.
1.
Flyvevåbnet havde to KZ III, og det er planen at vi vil færdiggøre OY-DZE i den oprindelige militære bemaling.
2.
Motoren er monteret efter renovering.
3.
Opbygning af cockpitområdet.
4.
Til et 70 år gammelt fly, delvist opbygget af træ, må man forvente lidt fornyelse. Her er produceret nyer ribber til Flaps.
5.
På billedet kan ses undersiden af stålrørskroppen monteret med Cekonite.
6.
Så er den samlet :-).
7.
Og nu med fine kokarder og splitflag.
8.
Instrumentpanelet er også på plads.
KZ VII O-622 "flyver" igen.
O-622 overføres til Aalborg Forsvars og Garnisonsmuseum
O-622 har i en del år stået og samlet støv, hvorfor Flyvevåbnets Historiske Samling bad Strut Nordjylland om hjælp til, at få den gjort klar til udstilling på museum.
Vi sagde naturligvis ja til projektet, og har gennem ca. 18 måneder arbejdet med at få den gjort præsentabel.
Da der ikke var en motor i flyet, har vi konstrueret en kasse af træ, hvor i propellen og kun de to forreste cylindre er monteret.
Flyvestation Aalborg's pensionistgruppe var behjælpelig med lastbil, lift og mandskab da O-622 blev løftet på plads under loftet.
(Foto: Kai Thomsen)
Årligt eftersyn på OY-DHJ
19.02.2015
Som en del af det årlige eftersyn af Chipmunk bliver der skiftet olie, benzinfiltre renses. Diverse tolerenser måles.
Vi har også fået røntgenundersøgt de to stræbere der holder haleplanet. Der var lidt ubetydelig begyndende korrosion i den ene stræber, Det er nu blevet behandlet, og stræberne er montert igen.
KZ II Træner, OY-FAT
1.
Da Flyvevåbnet skulle bruge et nyt skolefly efter krigen, valgte Skandinavisk Aero Industri at tilbyde deres KZ II Sport modificeret med bl.a. en større motor på 145 hk.
Der blev leveret 15 stk til Flyvestation Avnø i efteråret 1946. De blev brugt som primær træner frem til 1955, hvor de blev afløst af DHC-1 Chipmunk.
OY-FAT har bygge nr. 109 og er i dag bemalet som den så ud under sin tjeneste ved Flyveskolen på Flyvestation Avnø med registreringen 11-101.
OY-FAT var et af de første projekter som Strut Nordjylland arbejdede med. Flyet er i dag privat ejet af medlemmer af Strut Nordjylland.
KZ IV, OY-DIZ
2.
KZ IV blev udviklet under krigen som ambulancefly til Zone-Redningskorpset.
OY-DIZ blev kendt for sin rolle med at få danske og norske fanger frigivet fra de tyske koncentrationslejre.
Efter et havari i 1979 blev flyet overdraget til Danmarks Flymuseum.
I forbindelse med genopbygningen af OY-DIZ hjalp Strut Nordjylland med at renovere haleplanet.
Der blev kun bygget to KZ IV, OY-DIZ og OY-DZU. OY-DZU er udstillet i Helsingør.
OY-DIZ er flyvedygtig og udstillet på Danmarks Flymuseum i Stauning.
Auster J/1 Autocrat, OY-DNO
3.
Klubbens tidligere formand Poul Horsdal har renoveret og været medejer af denne flotte Auster.
(Foto: Erik Frikke)
Cessna 140, OY-BYW
4.
Cessna 140A er et tosædet sportsfly fra 1950.
OY-BYW var ejet af Strut Nordjyllands flyvechef Knud Johansson.
Solgt til ny ejer i udlandet.
(Foto: Erik Frikke)
Bölkow Bö 208C Junior 3, OY-ELM
5.
Bölkow Bö 208C er en tysk vesrion af den svenske MFI-9 (Malmø Flyg Industri).
MFI-9B er bl.a. kendt for sin rolle fra Biafrakrigen, Her brugte Carl Gustav von Rosen flyet til at bombe nigerianske flyvepladser som var baser for angreb mod Biafra.
Flyene blev udstyret til drop af bomber, men også forsyninger blev nedkastet som hjælp til Biafras egne tropper m.m.
OY-ELM Solgt til Tyskland (D-EYDU)
Jodel D.112, OY-CMO
6.
Vores medlem Bent Lund har været med i denne Jodel.
Da de købte flyet var det 95% færdigbygget. Så manglede bare de sidste 50%!
Denne flyver har været på mange spændende ture, bl.a. en tur til Nordkap.
Flyveren blev solgt til Sverige i 2005.
Ødelagt ved et havari i Eslöv i 2007.
Aero Designs Pulsar XP 912, OY-LLE
7.
Aero Designs Pulsar XP 912, OY-LLE
Medlem af Strut Nordjyllands eget fly Pulsar.
(Foto: Erik Frikke)
Vans RV-8
8.
Kræn Hjortlunds hjemmebyggede Vans RV-8.
(Foto: Kai Thomsen)
Druine D 31 Turbulent
9.
Strut Nordjyllands tidligere formand startede sit første flyprojekt i 1975.
En Druine D 31 Turbulent.
Flyet ejes i dag af Johnny Jensen, Falster.