• "Piper L-18C i oprindelig bemaling."
  • "Foto: Mogens Wahl"
  • "Klar til flyvning"
  • "I militær bemaling fra HFT-tiden."
  • "Airborne over Vandel i 1976. Foto: Alf Blume "

Piper Super Cub L-18C



Hæren oprettede "Artilleriflyvebatteri Vandel" i 1958.
Artilleriflyvebatteriet hørte under 4. feltartilleriregiment i Varde, men havde base på Flyvestation Vandel. Artilleriofficerer fløj små højvingede propelfly, der kunne operere fra en pløjemark. Flyene skulle dirigere ilden fra de langtrækkende kanoner.

Skandinavisk Aero Industri udviklede KZ-X til formålet, men efter nogle styrt, hvor halen blev revet af under flyvning, blev KZ-X opgivet. Danmark modtog derefter 16 stk. Piper L-18 Super Cub fra Belgien, som havde modtaget dem som våbenhjælpsfly fra USA.

Tre Piper Cubs var havareret inden April 1968, hvor en hangarbrand udslættede 11 fly. Kun to Super Cup overlevede. Hæren lånte derefter Flyvevåbnet's KZ VII, som på dette tidspunkt var ved at udgå som skolefly.

Det er planen at Strut Nordjylland vil arbejde med at få dette fly luftdygtigt ingen.



Besætning: 1
Kapacitet: 1 passager
Længde: 6,88 m
Højde: 2,02 m
Spændvidde: 10,73 m
Tomvægt: ßÜ365 kg
Max. takeoff vægt: 680 kg
Motor: Continental C90-8F
Effekt: 90 hk
Max. fart: 113 knots (Sea Level)
Marchfart: 80 knots, (75% fuld effekt)
Stallhastighed: 38 knots
Rækkevidde: 399 NMI
Max.flyvehøjde: 19.000 ft